Nyhetsbrev

I årets första nyhetsbrev tittar vi på allt från arv och enskild egendom till vad du bör tänka på när du kombinerar semester med tjänsteresa. Vilken fälla bör du undvika här? Dessutom kan vi bjuda på några viktiga datum gällande deklarationen och tips kring ditt pensionssparande.

Vi har också en splitterny rapport av vår analys av 14 hållbara fondförsäkringar - missa inte den!

Ansvarig utgivare

Louise Hagsten, Marknadschef

marknad@soderbergpartners.se

Hur ser jag till att arv och gåvor blir enskild egendom?

Undvik semesterfällan på påsklovet

Därför bör du tänka till om du ska kombinera tjänsteresa med en privat resa.

Har du koll på hur mycket du får i pension?

Nytt EU-direktiv ställer krav på transparens kring ersättning​

5 tips för en lönsammare deklaration

Hållbara fondförsäkringar 2019

Varför ska man välja en hållbar fondförsäkring?

Varför ska man välja en hållbar fondförsäkring, och kanske framförallt, hållbara fonder? Det är ett sätt att använda ditt pensionssparande och makt som konsument för att driva utvecklingen i en mer hållbar riktning, vilket innebär att fondförvaltarna tar hänsyn till miljö-, sociala och bolagsstyrningsfaktorer.

Risk är ett centralt begrepp när det kommer till att bestämma sig för hur man ska placera sitt sparande, och kopplingen mellan risk och avkastningen känner de flesta till. Den stora frågan brukar då oftast bli ”hur stor andel aktier ska jag våga mig på i mitt sparande?”.

Mer info

Arbetet med att motverka aggressiv skatteplanering har tagit ytterligare ett steg fram i lagstiftningsprocessen då Utredningen om informationsskyldighet för skatterådgivare publicerats. Skatterådgivare ska vara skyldiga att informera Skatteverket om vilka råd som lämnats och till vem.

Mer info

Återigen går ett år med politiskt fokus till historieböckerna. Inledningsvis gav den amerikanska skattereformen stöd till börserna men osäkerheten kring det brittiska utträdet ur den Europeiska unionen kvarstår.

Strategirapport

"We're not out of the woods yet"

Hur ser förutsättningarna ut för 2019? I spåren av handelskonflikten och en stramare penningpolitik har konjunkturutsikterna bleknat under hösten. Vi presenterar en ny investeringsindikator med uppdaterade betyg för tillgångsklasser, region- och ränteallokering.