Oktober 2018

Nyhetsbrev

Vad händer egentligen med pensionen vid skilsmässa, måste den delas eller hur fungerar det? Hur påverkas jag av Nordeas flytt till Finland som ägde rum första oktober? Detta är ett par av de frågor vi tar upp i månadens nyhetsbrev. Samma datum som Nordeas flytt trädde dessutom upphandlingen inom ITP i kraft. Vi berättar om valen du står inför och hur vi kan hjälpa dig

Företagsförsäkring

Ansvarsförsäkring för dig som konsult

Att hantera försäkringsfrågor på egen hand kan vara svårt rent praktiskt. Vilket ansvar har egentligen konsultbolag gentemot sina kunder och hur rustar man sig för eventuella konsekvenser?

Pension

Ny upphandling inom ITP – iRåd hjälper dig med ditt omval

Den 1 oktober 2018 trädde den nya upphandlingen av tjänstepensionen inom ITP i kraft. Collectum har valt ut fem försäkringsbolag inom traditionell förvaltning och fem bolag inom fondförvaltning som tjänstemännen kan välja mellan för framtida placeringar. Fondbolagen erbjuder tillsammans 76 valbara fonder.

Skatt

Hur påverkas du av Nordeas flytt till Finland?

Nu har flyttlasset gått och från och med 1 oktober 2018 har Nordea sitt säte i Finland. Frågan som många ställer sig nu är ”hur påverkas jag av att Nordea är finländskt och vad händer med skatten?”

Förmåner

Söderberg & Partners har gått in som delägare i Novare Pay

Söderberg & Partners har gått in som delägare i Novare Pay för att fördjupa expertisen och bredda tjänsteutbudet inom affärsområdet Compensation & Benefits. Vi har träffat Erika Andersson, VD på Novare Pay, som svarar på tre snabba frågor.

I somras lärde vi oss ett nytt ord: klimatångest. Visst kunde vi njuta på badstranden mer än någonsin förr. Men många kan nog relatera till den där känslan, en knut i magen, när vi tänker på sommarens skogsbränder och torra åkrar. Där har vi klimatångesten.

Mer info

Den gyllene regeln när man investerar är att inte lägga alla ägg i samma korg, det vill säga inte enbart investera i exempelvis en aktie. Fonder tenderar att investera i många olika innehav och det är i grunden bra för spararna, men låt oss nu kika på effekterna av detta.

Mer info

Att ändringen har en ideologisk grund är ingen nyhet, men det gör det inte mindre synd att kasta ut barnet med badvattnet. För, om avsikten var att alla ska erbjudas samma vård så kommer ingen erbjudas bättre vård när de redan långa sjukvårdsköerna byggs på med nya vårdsökande.

Socialt engagemang

En varm sommar hindrade inte studiemotiverade ungdomar att delta i årets Summer Camp

För femte året i rad arrangerade Söderberg & Partners Summer Camp och det blev som vanligt en riktig succé! I somras fick 100 studiemotiverande ungdomar en kostnadsfri lägervecka där undervisningen blandades med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar och där ungdomarna skaffade nya vänner för livet.