Bedrägerier mot företag ökar – är ni rätt skyddade?

16 nov. 2021
Under det gångna pandemiåret har antalet bedrägerier mot företag ökat kraftigt. En typ av bedrägeri som blivit allt vanligare är bedrägerier genom social manipulation där bedragaren falskeligen utger sig för att vara någon som har en relation med ditt företag, och därigenom utnyttjar en förtroenderelation. Resultatet kan bli att du eller dina kollegor för över pengar eller betalar en faktura som inte är äkta, där pengarna försvinner till bedragaren. Dessa bedrägerier blir alltmer sofistikerade och svåra att skydda sig mot då bedragarna hittar nya tillvägagångssätt för att upplevas som trovärdiga.

Olika typer av bedrägerier via social manipulation

Vd-bedrägeri
Vid vd-bedrägerier utger sig bedragaren för att vara en vd eller en annan senior befattningshavare på ditt företag. Det går ofta till så att bedragaren kontaktar en anställd på ekonomiavdelningen och begär denne att genomföra en överföring. Denna begäran kan göras per telefon eller e-post, och ofta i kombination av båda. För att undvika misstanke så är e-postadressen en kopia av den riktiga, och texten i mailet upplevs som trovärdig. Bedragaren begär vanligtvis att en större summa pengar överförs och betonar för den anställde att detta är en högst konfidentiell överföring, oftast kopplat till en hemlig transaktion som försäkringstagaren planerar att genomföra.

Leverantörsbedrägeri

Leverantörsbedrägerier går till så att bedragaren utger sig för att vara leverantör eller säljare till försäkringstagaren. Bedragaren kontaktar normalt din ekonomiavdelning för att meddela att ”leverantören” har bytt bankuppgifter och ber försäkringstagaren att ändra detta i deras system. Detta leder till att nästkommande betalningar till leverantören hamnar på bedragarens bankkonto.

Bankbedrägeri
Bedragaren kontaktar ditt företag och utger sig för att vara er bank. I ett försök att komma åt era inloggningsuppgifter till internetbanken förklarar bedragaren att de uppmärksammat osedvanlig aktivitet på era bankkonton och att de behöver er hjälp för att undersöka detta. Ofta hänvisas du till er inloggningssida där du ombeds logga in till internetbanken vilket gör att bedragaren efter inloggningen får full tillgång till ditt företags bankkonto.

Vilka försäkringar täcker dessa bedrägerier?

Generellt gäller smalare förmögenhetsbrottsförsäkringar endast för så kallade databrott eller dataintrång, när det är ett brott som tredje man begår mot ditt företag. I dessa fall omfattas inte bedrägerier via social manipulation, utan här krävs i regel en bred förmögenhetsbrottsförsäkring, även kallad kriminalitetsförsäkring. Även breda cyberförsäkringar kan skydda mot vissa typer av bedrägerier inom social manipulation.   

Vid val av försäkring bör man säkerställa att försäkringen ersätter för direkt förmögenhetsförlust genom en ”bedräglig instruktion” eller liknande. Denna instruktion bör omfattas oavsett om bedragaren utger sig för att vara en vd eller annan ledande befattningshavare, bank, kund eller leverantör. I vissa fall kan försäkringar begränsas till att omfatta en viss typ av social manipulation och begränsar skyddet till elektroniska instruktioner och undantar därmed telefoninstruktioner. Därför bör instruktionen ha en bred omfattning och inkludera både instruktioner via telefon och e-post.

Söderberg & Partners kriminalitetsförsäkring

Söderberg & Partners har tillsammans med försäkringsbolaget AIG tagit fram en kriminalitetsförsäkring som har ett brett skydd för de risker som ditt företag utsätts för. Försäkringen skyddar mot alla typer av bedrägerier via social manipulation oavsett hur bedragaren går till väga för att förmå en anställd hos dig att betala pengar. Försäkringen gäller om bedragaren utger sig för att vara vd, partner, styrelseledamot, företagsrepresentant, kund, leverantör eller annan samarbetspartner.

Vad kan man göra för att undvika dessa bedrägerier?

  • Informera hela företaget om dessa nya typer av bedrägerier, särskilt personalen som hanterar betalningar och har kontakt med era leverantörer.
  • Skapa en rutin där personen som tar emot betalningsinstruktioner alltid ringer tillbaka till er riktiga kontaktperson för att säkerställa dess äkthet. Om exempelvis er bank hör av sig – ring upp dem med de kontaktuppgifter ni har sedan tidigare och kontrollera att det är dem på riktigt.
  • Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon som kontaktat er. Avsluta i stället samtalet och ring upp er bank för kontroll.
  • Gör inte avsteg från dualitetsprincipen. Alla betalningar, oavsett om det är brådskande, ska godkännas av minst två personer i företaget.
  • Uppmana medarbetarna att vara uppmärksamma på e-post med dåligt språk eller fel i e-postadresser.
  • Informera era anställda om att aldrig lämna ut känslig information vid telefonsamtal från okända personer.

Har du funderingar kring kriminalitetsförsäkring eller behöver hjälp?

Vi på Söderberg & Partners ser kontinuerligt över försäkringsmarknaden på kriminalitetsområdet och har stor erfarenhet inom kriminalitetsförsäkring. Vår egen kriminalitetsprodukt ger ett brett skydd till en konkurrenskraftig premie.

Kontakta oss!

Vill du ha hjälp att se över företagets försäkringsbehov? Fyll i formuläret så blir du kontaktad.