Söderberg & Partners Danmark

Försäkringsnytt

Söderberg & Partners Danmark

14 december · 2015

Söderberg & Partners expanderar inte bara i Sverige. Efter ett år på den danska försäkringsmarknaden finns planer på att växa ytterligare i Danmark.

– Vi är 60 medarbetare på tre kontor i Danmark. Men vi ska bli ännu fler, och vi förväntar oss en fördubbling av arbetsstyrkan under 2016!

Det säger Torben Stubberup, teamledare på Söderberg & Partners verksamhet i Danmark.

I Danmark går Söderberg & Partners ihop med danska försäkringsförmedlaren Dahlberg fr.o.m. januari 2016 och bildar Söderberg & Partners Danmark A/S, vars huvudkontor ligger strax utanför Köpenhamn.

– Både Dahlberg och Söderberg & Partners hade samarbetat länge som medlemmar i Assurexnätverket. Att vi nu har gått samman gör oss redo för att leverera försäkringsdistribution under eget namn över landsgränsen.

Genom samarbetet får Söderberg & Partners direkt en stark närvaro på den danska marknaden i och med Dahlbergs position som landets fjärde största försäkringsförmedlare.

– De 60 medarbetarna inom nya Söderberg & Partners Danmark kan med fler kollegor i ryggen på allvar konkurrera med de största aktörerna i Danmark, säger Stubberup.

Trots att Sverige och Danmark är grannländer är marknaden gällande företagsförsäkring på flera punkter olika. Det är därför viktigt att hålla reda på skillnaderna för att ha ett komplett och konkurrenskraftigt försäkringsskydd.

Vad kan ni erbjuda svenska kunder som behöver hjälp med att försäkra verksamhet i Danmark?

– Vi arbetar, precis som i Sverige, med analysdriven rådgivning. Därför kan vi alltid motivera våra rekommendationer utifrån ett gediget arbete. Vi har därtill lång erfarenhet av den danska försäkringsmarknaden och vet vilket skydd företaget behöver, säger Stubberup.

Vad är då Söderberg & Partners Danmarks unika kompetens och inriktning?

– Vi jobbar mycket brett med företag inom alla branscher, från bygg och fastighet till transport och tillverkande industri. Därtill är vi även branschledande vad gäller konsultansvarsförsäkring på den danska marknaden.

– Men i takt med att vi blir fler så kommer vi att expandera verksamheten inom fler områden En typ av försäkring som vi kommer att fokusera mer på inom kort är kreditförsäkringar, berättar Stubberup.

Hur ska man göra som kund i Sverige för att få er hjälp?

– Kontakta din förmedlare i Sverige så ser vi gemensamt till att ni har ett lika gott skydd, såväl i Sverige som i Danmark. Vi hjälper regelbundet Svenska företag och vet mycket väl hur behoven ser ut, avslutar Stubberup.

Risk- och försäkringstjänster vid förvärv av företag

18 februari · 2020

Arbetar du med företagsförvärv? Oroar du dig för att inte hinna genomlysa målföretagets risker på ett adekvat sätt innan avtalet skrivs under? Lugn – vi har tagit fram en förenklad rapport så att du snabbt får en överblick över det tänkta förvärvsobjektets riskbild.

Inom Söderberg & Partners enhet Transactional Services hjälper vi våra kunder med olika typer av försäkringar och tjänster i samband med företagsförvärv såsom transaktionsförsäkring och due diligence-rapporter.

Behov av genomgång även vid mindre förvärv

Produkterna och tjänsterna blir oftast aktuella vid lite större och mer komplexa förvärv. Då vi även har sett ett behov av någon typ av systematisk genomgång av företags risker och försäkringar vid mindre förvärv (någonstans i spannet 20–100 MSEK) har vi tagit fram en förenklad due diligence-rapport benämnd S&P Insurance Audit. Utifrån grunddata i ett frågeformulär tar rapporten upp flera viktiga punkter.

Rapporten Insurance Audit innehåller följande delar:

• Nuvarande kostnader för risk- och försäkringstjänster
  • Uppskattade framtida kostnader för risk- och försäkringstjänster samt rekommendationer vad gäller omfattningen efter förvärvet
  • Analys av skadestatistiken
  • Kritiska punkter att ta hänsyn till vid förvärvet
  • Eventuella ”red flags”, dvs något i risk- och försäkringsbilden som kan bli förvärvskritisk. Ett exempel på detta är en skadestatistik som kan riskera att företaget hamnar i s.k. försäkringsnöd.

Få överblick över riskbilden

Med vår rapport S&P Insurance Audit är tanken att man som ansvarig för företagens förvärv ska få en snabb överblick vad gäller det tänkta förvärvsobjektets riskbild. Ofta kommer risk och försäkring i skymundan när det gäller mindre förvärv, dels för att den traditionella due diligence-processen kan var tung och tidskrävande och dels kostsam. Ett mindre förvärv kan också ha dolda risker i form av produkter med säkerhetsbrister, oförsäkrade exponeringar och försäkringsvillkor som är illa anpassade för verksamheten i fråga. Det kan också var fråga om dålig eller obefintlig hantering av ansvarsrisker i ingångna avtal eller eftersatt skadeförebyggande arbete.

Vår genomgång tar 1–3 arbetsdagar och arbetsbördan för förvärvsansvarig är betydligt mindre än vid de stora due dilligence-processerna. Viktigt att understryka är att det är en förenklad genomgång, men som kan avslöja grundläggande fel för en mindre kostnad i sammanhanget. S&P Insurance Audit säkerställer att även de mindre förvärven kvalitetssäkras vad gäller risk och försäkring.

Har du frågor om vår rapport S&P Insurance Audit eller några av våra andra förvärvsrelaterade försäkringstjänster? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Så väljer du rätt företagsförsäkring

3 februari · 2020

När du ska teckna en försäkring märker du snabbt att det finns en djungel av olika försäkringsbolag och komplexa försäkringsvillkor att navigera sig genom. För att underlätta din beslutsprocess har vi sammanställt 5 saker att tänka på vid val av försäkring.

Se över behovet

Det är du själv som kan er verksamhet bäst. Börja med att kartlägga och värdera företagets risker utifrån ett verksamhetsperspektiv. Fundera sedan över hur eventuella risker kan leda till skador och drabba er i form av kostnader. Är det värt att försäkra sig mot risken eller kan ni göra egna avsättningar?

Bedöm priset

Försäkringsbolagen har någorlunda fria tyglar när det kommer till att sätta det pris (premie) de vill på en försäkring. När du bedömer priset av en försäkring bör du fundera över vad det kostar att betala en årspremie och ställa det mot hur stor risk det är samt vad det skulle kosta om en olycka faktiskt inträffade. Ofta är det tryggare att betala en lägre men förutsägbar summa än att riskera en stor kostnad när du minst anar det. Du kan också vara med och påverka premien genom att välja hur hög självrisk du är villig att betala i händelse av skada.

Förstå vad du köper

Var noggrann med att läsa igenom försäkringsvillkor och annan dokumentation så att du faktiskt förstår vad du köpt och vad du får för den premie du betalar. Ställ frågor om vad som ingår eller vad som undantas från försäkringen. Finns det t.ex. viktiga tillägg som är extra betydelsefulla för den verksamhet som ni bedriver?

Jämför och utvärdera

Detta är en av de viktigaste men ofta förbisedda punkterna. Innan du väljer att teckna en försäkring bör du se till att ha ett par alternativa lösningar att välja mellan. Du bör särskilt beakta premien i relation till villkor, finansiell styrka och skadeservice hos försäkringsbolagen. Försäkringskunder blir ofta kvar hos samma bolag som man tidigare valt på grund av gammal vana. Detta är något som ofta straffar sig i form av en dyrare premie än vad som vore nödvändigt.

Ta hjälp av en expert

Se till att ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring försäkringen. Extra skönt är det med en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov.

Genom att använda er av en försäkringsexpert ökar ni kvalitetssäkringen av företagets riskhantering. Ni får dessutom oftast tillgång till bättre villkor än vad som normalt erbjuds genom försäkringsbolagens standardlösningar och en lägre premie, då rådgivningsföretaget kan dra nytta av sin storlek i form av kundvolym.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av er försäkringslösning? Det behöver det inte vara. Hos oss får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Coronaviruset – så skyddas du på tjänsteresan

30 januari · 2020

Nyheten om utbrottet av Coronaviruset i Kina och dess spridning över världen har dominerat nyhetsrapporteringen den senaste veckan. Händelsen väcker frågor om vart man kan resa på ett säkert sätt och vilket skydd man egentligen har på sin resa.

Idag har många företagare och anställda tjänstereseförsäkringar, men i den här typen av sammanhang kan det vara bra att se över sitt försäkringsskydd och vad tjänstereseförsäkringen täcker för skador.

Se över följande delar i försäkringsskyddet:

• I vilka delar av världen gäller försäkringen?
  • Vad gäller om resan är bokad och betald redan men UD avråder från att åka?
  • Vad gäller om man redan befinner sig i ett drabbat område som UD och/eller försäkringsbolaget avråder från att befinna sig i?
  • Vad händer om den resande blir sjuk under tjänsteresan och blir inlagd på sjukhus?

Många tjänstereseförsäkringar erbjuder ett skydd inom hela världen men undantar vissa länder eller delar av ett land som Utrikesdepartementet avråder från att åka till. Ska man resa till Kina är det först och främst viktigt att veta att UD sedan 26 januari 2020 avråder från resor till delar av landet. Du kan läsa mer om UD:s reseavrådan här.

Söderberg & Partners har i samarbete med ERV tagit fram PlusTjänsteresa som är en heltäckande produkt som ger ett omfattande skydd på dina resor.

Viktigt att tänka på om du står inför en tjänsteresa

Om du redan har bokat en resa där det sker en plötslig och oförutsedd händelse som medför att du inte rimligen kan genomföra resan erbjuder tjänstereseförsäkringar olika typer av ersättningar beroende på hur omfattande produkten är. Söderberg & Partners produkt PlusTjänsteresa inkluderar alltid ett omfattande avbeställningsskydd som täcker dina resekostnader samt kostnader för boende och eventuell hyrbil.

Ifall du redan befinner dig i ett område som ERV, UD eller annan myndighet råder dig att lämna ersätter PlusTjänsteresa kostnader för resan tillbaka till bosättningslandet. I evakueringsskyddet igår även kostnader för mat, boende och lokala transporter i samband med hemresan samt inköp av kläder om du evakueras utan ditt bagage.

Om du blir sjuk under tjänsteresan ersätts nödvändiga och skäliga sjukvårdskostnader i upp till ett år. Förutom rena vårdkostnader omfattar det här skyddet bland annat även mediciner, sjuktransporter, resekostnader och extrakostnader vid sjukhusvistelse. Blir du inlagd på sjukhus längre än tre dagar för en akut sjukdom täcker försäkringen även kostnader för tre närstående personers resa till dig samt deras omkostnader.

För mer information så kontakta din rådgivare på Söderberg & Partners eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Behöver ni hjälp med att se över företagets försäkringslösning? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.