Skip to main content Skip to main navigation

Söderberg & Partners är årets komet i Prosperas Private Banking-undersökning

Söderberg & Partners är årets komet i Prosperas Private Banking-undersökning

14 december · 2018

Enligt Kantar Sifo Prosperas branschundersökning klättrar Söderberg & Partners mest av Sveriges Private Banking-aktörer. På ett år har Söderberg & Partners klättrat från plats sex till plats två, och nästa år går vi för den totala förstaplatsen!

För fjärde året är Söderberg & Partners med på topplistan i Prosperas Private Banking-undersökning. Undersökningen baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor. I årets undersökning kommer Söderberg & Partners på andra plats när det gäller det samlade betyget, och klättrar mest av alla Private Banking-aktörer. När det gäller service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner rankas bolaget som etta. Magnus Wikner som är ansvarig för affärsområdet Special Clients, är nöjd men känner sig inte helt förvånad över resultatet.  

- För att kunna genomgå en sån stor och snabb förändring, att klättra från plats sex till plats två, krävs en organisation som Söderberg & Partners. Vi är snabba och förändringsbenägna. Det vi gör på ett år, har jag svårt att se andra aktörer fixa. Detta är en effekt av vår kultur, där rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. I jämförelse med de andra Private Banking-aktörerna i undersökningen, är Söderberg & Partners ett ungt företag med sina snart femton levnadsår.

Rådgivaren är nyckeln

Många på ledande positioner inom Söderberg & Partners är rådgivare i grunden och förstår vikten av att ha med rådgivarna i beslutningsprocessen. Rådgivarna är de som är i kontakt med kunderna och som vet hur bolaget ska utvecklas för att tillgodose kundens behov.

Det är tydligt att rådgivarens roll är central i leveransen till kund, och den servicen kunden får beror på att Söderberg & Partners involverar rådgivaren i framtagandet av kunderbjudandet.

- Hos oss finns en respekt och förståelse för kunden, men också för rådgivaren. Vi respekterar rådgivarna eftersom det är de som måste ändra i sin vardag efter förändringar och nya bestämmelser. Hos ledningen ligger styrkan i vilka satsningar man måste göra och att se till att få igenom själva förändringen. Detta kräver lagarbete, berättar Magnus Wikner.

 

 

Duktiga medarbetare

En annan anledning som ligger bakom det fina betyget är bolagets duktiga och kompetenta medarbetare som växer till antalet för varje år som går. Under åren har Söderberg & Partners rekryterat många kompetenta rådgivare från andra bolag som hjälpt till att bygga upp företaget. Genom att lyckats attrahera duktiga medarbetare som vill vara med och utveckla god rådgivning, fortsätter företaget att utvecklas.

Det personliga mötet

I en värld som blir allt mer digital och där allt fler aktörer går mot digital rådgivning tror Söderberg & Partners fortfarande på det personliga mötet. Söderberg & Partners värdesätter personlig rådgivning och ser det som en av de viktigaste bitarna i kunderbjudandet.

- Det är tydligt att det uppskattas av kunderna som rankat Söderberg & Partners som bäst på både det personliga mötet och service av Sveriges Private Banking-aktörer, säger Magnus Wikner.

Bäst inom flera kategorier

Förutom att Söderberg & Partners har klättrat mest i hela branschen och att man kommer ut som etta när det gäller det personliga möte och service, rankas man dessutom som bäst när det kommer till etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, vilket är fler delar som företaget värdesätter högt och arbetar mycket med.

 

Enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning är Söderberg & Partners bäst på:

  • Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner
Kontakta oss