Ansvarsförsäkring för dig som konsult

Ansvarsförsäkring för dig som är konsult

17 oktober · 2018

Att hantera försäkringsfrågor på egen hand kan vara svårt rent praktiskt. Vilket ansvar har egentligen konsultbolag gentemot sina kunder och hur rustar man sig för eventuella konsekvenser? En professionsansvarsförsäkring bör utformas utifrån de utmaningar och krav som är vanligast i just er bransch. Behovet av professionsansvarsförsäkringar har ökat och villkoren är ofta snåriga. Söderberg & Partners har därför gjort en analys av försäkringsbolagens villkor för ett antal olika konsultområden.

Vilket ansvar har konsultbolag gentemot sina kunder?

Konsulter bär ansvaret för de skador som kan uppkomma i samband med rådgivande verksamhet.

Ansvaret avser både en skyldighet att avhjälpa fel och ett ansvar för uppkomna skador. Med fel avses sådant som uppstår i den prestation som konsulten utfört, t.ex. att man i en arbetsritning missat att ritat in en del av det arbete som skall utföras. Felaktigt utförda tjänster eller andra brister i uppdraget kan leda till att stora skadeståndskrav riktas mot konsultbolaget.

De krav som kunder riktar mot konsultbolag grundas i 70 % av fallen på att förväntningarna inte uppfyllts. Orsakerna är ofta att konsultbolaget brustit i kommunikationen till kunden, att dokumentationen varit bristfällig, att arvodeskonflikter uppstår eller projektförsening.

Ett tydligt avtal och en tydlig projektplan kan vara en billig försäkring. Om kundens förväntningar på uppdraget överensstämmer med konsultens minimeras risken för att konsulten i slutet av uppdraget ställs inför en kravsituation.

Vad finns det för försäkringsmöjligheter?

Som konsultbolag kan ni försäkra ert bolag för de risker som är aktuella för just er bransch. En professionsansvarsförsäkring ska i första hand täcka skadeståndskrav för felaktig rådgivning, försvarskostnader och personuppgiftsintrång. Beroende på vilka specifika risker konsultbolaget exponeras för, bör man välja en försäkring som matchar dessa risker utöver det generella skydd som en vanlig ansvarsförsäkringen ger.

Det finns betydande skillnader i försäkringsskydd inom olika professioner beroende på vilken försäkringsgivare och vilket försäkringsvillkor man väljer. Söderberg & Partners har gjort en analys av försäkringsbolagens villkor som riktar sig mot IT-konsulter, tekniska konsulter, managementkonsulter, konsulter inom media och PR samt juridiska konsulter. Vi har analyserat drygt 80 villkor och över 5000 skadeexempel. Analysen används som verktyg för våra rådgivare och fungerar som underlag för all rådgivning till kunder som är i behov av en professionsansvarsförsäkring.

Söderberg & Partners baserar rådgivning på varje enskilt företags förutsättningar med våra analyser som grund. Det gör att vi alltid utgår från er unika situation och hellre pratar om kvalitet och innehåll än premier och priser.

Tips inför er upphandling

Försäkringen som tecknas bör omfatta det ansvar man har som konsult och anpassas för den verksamhet man bedriver. Inför upphandlingen av er försäkringslösning bör ni även tänka på att:

• Välj ett väl ansett och finansiellt stabilt bolag.

• Titta inte bara på priset. En billig försäkring innebär ofta ett mer begränsat skydd. Var noga med att välja en försäkring som ger fullgott försäkringsskydd väl anpassat till just ert företags risker.

• Kontrollera när försäkringen kan tas i anspråk och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att försäkringen ska träda i kraft.

Var även uppmärksamma på att vissa försäkringar kräver tillägg. Det kan därför vara viktigt att på ett tidigt stadium undersöka om de specifika behov som er verksamhet har kräver tillägg.

Vanliga tillägg är:

• Kontraktsansvar
  • Försvarskostnader
  • Projektförsening
  • Patent och andra immateriella rättigheter

För en skräddarsydd matchning mot just ditt bolag kontakta oss.

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så fungerar en VD- och styrelseansvars­försäkring

19 juni · 2019

Det finns höga förväntningar och krav på ett företags VD och bolagsstyrelse. De som begår misstag eller agerar felaktigt på dessa positioner kan utkrävas ett personligt betalningsansvar, och det är därför många företag tecknar en VD- och styrelseansvarsförsäkring. Men, hur fungerar försäkringen egentligen?

Företag har idag ett stort antal lagar och regler som de måste följa i sin verksamhetsutövning, och det är företagets VD och styrelse som tillsammans har ansvaret för att detta sker på ett korrekt sätt. Detta innebär också ett personligt ansvar, där individernas privata ekonomi kan sättas på spel vid eventuella fel. Med en VD- och styrelseansvarsförsäkring (VDS) skyddas företagsföreträdarna i de fall krav riktas mot dem, oavsett om kraven är berättigande eller helt ogrundade. Krav kan framställas av företaget självt, aktieägare och andra intressenter, borgenärer och anställda. I korthet täcker en VDS-försäkring en fastställd skadestånds- eller betalningsskyldighet samt försvarskostnader.

Fakta om VD- och styrelseansvars­försäkringar

• Så gott som alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige tecknar sedan länge VD- och styrelseansvarsförsäkring. Det är numera mycket vanligt att även små och medelstora företag och organisationer tecknar denna typ av försäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag, men grundtanken med detta skydd är att skydda den försäkrade personen mot de finansiella följderna av ersättningskrav baserade på faktiskt eller påstått fel eller försummelse vid utförandet av uppdraget som kan åläggas ledande befattningshavare i företaget personligen.
  • Försäkringen omfattar den försäkrades personliga skadestånds- och/eller betalningsskyldighet liksom ombudskostnader för försvar i rättsprocesser.

Hård granskning ökar efterfrågan

Idag granskar allmänheten, media och investerare företagens verksamhet på ett helt annat sätt än tidigare. I Sverige har vi dessutom stränga regler för bolagsföreträdare, vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. På grund av stränga regler och krav är VDS-försäkringar något som efterfrågas allt mer.

Försäkringen kan tecknas och betalas av företag för att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de personer som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkringar.

Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk som är dyrt att utreda och försvara. Detta trots att anspråken i flesta fall inte leder till fällande dom. Det kan vara fråga om ogrundade anspråk, vilket kan innebära att man blir tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VDS-försäkring ger skydd för denna typ av risk.

Stor skillnad på villkoren

Det finns stora skillnader mellan VDS-försäkringar från olika försäkringsbolag. Exempelvis ersätter vissa försäkringar försvarskostnader först efter att domen faller. Detta är viktigt att ha i åtanke då befattningshavaren kan drabbas hårt ekonomiskt eftersom man tvingas försvara sig med personliga medel. Det blir därför viktigt att säkerställa att försäkringen omfattar kostnaderna för försvar från första kronan oavsett om ärendet slutligt avgörs i domstol eller ej.

Om du har ytterligare frågor om VDS-försäkringar får du mer än gärna kontakta oss via formuläret nedan.

Försäkring

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

18 april · 2019

Digitaliseringen har lett till att helt nya risker måste hanteras idag, vilket har gjort att cyberförsäkringar blivit allt viktigare för företag. Men vad täcker egentligen försäkringen och vilka risker kan man skydda sig mot?

Varför behövs en cyberförsäkring?

Den snabba tekniska utvecklingen innebär att företag stöter på helt nya risker idag. De flesta företag och organisationer är beroende av IT, vilket innebär att en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Även om ett företag har ett basskydd i form av brandväggar och antivirusprogram så ökar antalet intrång lavinartat. Allt strängare regler ställer också höga krav på hur företag hanterar eventuella incidenter och att utbilda personal.

Vad täcker en cyberförsäkring?

Traditionella försäkringar täcker inte alltid dessa nya risker, vilket innebär att cyberförsäkring blir allt viktigare bland små såväl som stora företag. En cyberförsäkring täcker flera olika områden:

DATAINTRÅNG

En cyberförsäkring gäller om ditt företag drabbas av ett hackerintrång eller systemfel som påverkar data eller resulterar i ett avbrott av verksamheten.

RESPONSSERVICE

En viktig del som normalt ingår är en responsservice. Detta innebär att man redan vid misstanke om att ett cyberangrepp har inträffat eller pågår kan ringa ett responsnummer för att få krishjälp inom IT, Juridik och Utpressning.

IT-STÖD

Det initiala behovet är vanligen IT-stöd för att identifiera, isolera och eliminera t.ex. ett datavirus, om filer blivit krypterade eller om man är utsatt för en överbelastningsattack (Ddos-attack).

JURIDISK HJÄLP

Försäkringen erbjuder legal hjälp och ser också till att man får hjälp att rapportera i rätt tid till relevanta myndigheter. Detta är särskilt viktigt om personuppgifter eller konfidentiell information hamnat i orätta händer.

KRISHANTERING

Försäkringen ersätter kostnaden för krishantering inom PR och media för att minimera skadan av en incident.

UTPRESSNING

Försäkringen betalar också för att hantera hot mot företaget, t.ex. hot om att sprida virus, hot om att utsätta företaget för en överbelastningsattack eller hot om att kryptera eller att förstöra information.

KRAV & UTREDNING

Ett intrång kan leda till skadeståndskrav från tredje man, t.ex. om konfidentiell information har kommit i fel händer. Kostnader för detta täcks av försäkringen.

FÖRLUST AV DATA

Försäkringen gäller dels för att återskapa data som gått förlorad, men också för notifiering till privatpersoner och för kredit- och ID-övervakning. Försäkringen kan också betala dataskyddsrelaterade böter om det anses lagligt att försäkra.

AVBROTT & MERKOSTNADER

En mycket viktig del av cyberförsäkringen är också skydd för avbrott och merkostnader som kan uppkomma som följd av en cyberincident. Dels går det att få skydd för avbrott inom sitt eget nätverk, men även en incident hos en IT-leverantör som leder till ett avbrott kan inkluderas i skyddet. Misstag av personal eller en serverkrasch som leder till ett avbrott kan också omfattas i försäkringen, vilket kan få minst lika stora konsekvenser som en hackerattack.

I genomsnitt tar det cirka sex månader innan ett företag blir medvetna om ett dataintrång. Ungefär två tredjedelar av alla intrång drabbar också små- eller medelstora företag. Om man ser detta i ljuset av att kriminella också ändrar attackmönster hela tiden blir en cyberförsäkring ett bra hjälpmedel för att både hantera risk men också vara compliant med GDPR eller annan lagstiftning.

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar Söderberg & Partners dig med förslag på hur du gör företaget säkrare.